Bedankt voor het bezoeken van mijn blog.
BAMBA Creatief is een blog voor mijn kaart ideeën. Mensen vragen zich af waar de naam BAMBA vandaan komt, nou iedere letter van de naam BAMBA staat voor de voorletter van mijn gezin. Iedere week plaats ik een kaart met zoveel mogelijk de materialenlijst erbij. Heb je vragen over een model, stuur mij dan een berichtje en je krijgt zo spoedig mogelijk antwoord.
Ik hoop dat je leuke ideeën opdoet en ik zou het leuk vinden als je een berichtje achterlaat.




zondag 7 april 2013

Eucalyptuskrans

Nu dat de paastakken uit de vensterbank zijn verdwenen moest er weer wat nieuws komen. Het werd dus een eucalyptus krans, gebonden met distels erdoor. Liggend op een mooie vaas of hangend kan natuurlijk ook. Het huis ruikt nu heerlijk naar eucalyptus. Deze krans droogt in en wordt uiteindelijk roestig bruin van kleur, schitterend. Ik heb een krans aan de muur hangen (al 7 jaar) gebonden met eucalyptus met hortensia en hij ruikt nog steeds en is schitterend verkleurd.
Ik heb voor een krans van 25 cm 4 bossen eucalyptus gebruikt, best vol maar het droogt nog in en ik hou van dikke, volle kransen.
Uiteraard verkoop ik in de winkel geen bloemen maar ik wilde hem toch hier laten zien. Gewoon omdat ik zoveel dingen leuk vind om te doen en zeker kransen binden. 
De afgelopen week vroegen er al diverse mensen naar nieuwe modellen voor kaarten maar na de het laatste model van de babykleertjes ben ik druk bezig geweest met kaarten maken voor 2 babytjes en verjaardagen die ik meteen moest verzenden. Volgende week (na de workshop) komt het laatste model hier op mijn blog.
Een schitterende (vind ik zelf) hangende romantische kaart. We gaan hem eerst op de workshop maken en daarna zal ik de werkbeschrijving hier plaatsen, dus nog even geduld.

Liggend op een mooie vaas

Boven aanzicht

De distels zijn subtiel aanwezig

Benodigheden:
strokrans 25 cm (Ranzijn)
4 bossen eucalyptus
1 bos blauwe distels
klosje binddraad (leverbaar in de winkel)
krammen (vaak op voorraad in de winkel)

Werkwijze:
Er zijn diverse manieren om een krans te maken. Met krammen of binden. Ik bind graag. Daarvoor knip je eerst de takken in stukjes, je kunt ook de dikke stellen gebruiken want die plaats je als "vulling" onder de mooiere takjes die je bovenop legt. Je maakt toefjes van een paar takjes en bind die van boven naar beneden(binnenkant krans) op de krans.Ik wikkel altijd 2 x om een toefje en de krans heen en trek het strak aan. Als de takken indrogen krimpt het, als je dus niet strak genoeg bind dan "lopen" de takjes er onderuit na verloop van tijd. Ik werk van links naar rechts maar dat hangt af of je links of rechtshandig bent. Als je aan de 2de "rij" van de takjes begint zorg dan dat je het een klein stukje overlapt met de vorige takjes en dusdanig dat je het binddraad niet meer ziet. De buitenkant van de krans is natuurlijk groter, dus om de rij laat je een toefje aan de binnenkant van de krans weg, zo wordt hij mooi rond. Neem af en toe de krans in je handen en houdt hem recht op zo kan je goed zien of je mooi rond gaat en of hij op alle plekken even dik wordt. Maak zo de krans rond en vol. Als je bijna aan het eind bent is het altijd even lastig. Je moet de toefjes onder de takjes van het begin plaatsen om hem helemaal rond te krijgen. Kan je er niet meer bij met het binddraad dan kun je ook een paar krammen gebruiken om de toefjes vast te zetten.
Vervolgens verdeel je de distels over de krans en steekt die met een kram tussen de bladeren vast.
Als je liever niet bindt dan kun je ook met krammen werken. Je maakt dan een toefje van de takjes, bind die bij elkaar met een stukje binddraad en legt dan vervolgens alle toefjes op de krans om ze daarna vast te steken met een kram.
Als je deze krans wilt laten indrogen gaat hij dus verkleuren, de distels doen dat niet en omdat je ze met krammen vast zet haal je ze tzt eruit en vervangt ze door iets anders wat meer in de kleur is of bv met hortensia's.
Ik ga nu de 2de maken want 1 is zo alleen in de vensterbank.
Ik ben benieuwd of ik je enthousiast heb gemaakt om zelf eens aan de slag te gaan, want er zijn natuurlijk legio mogelijkheden, denk eens aan hedera of buxus, allemaal prima materiaal als basis voor je krans

hobbygroetjes Annemieke

3 opmerkingen:

Lenie Hempen zei

Echt mooi Annemieke.
Schitterend.
En dat het lekker ruikt,dat geloof Ik graag.
Heb verder een fijne zondag.

Gr Leny Hempen


Unknown zei

annemieke
heel mooi en dat ruikt wel lekker
nog een prettige zondagavond
veel liefs van marcelline

Noriko zei

Ohhh ik ruik hem bijna hier, hihi
Hij is prachtig geworden.
Ik als bloemist vind het ook altijd heel leuk om kransen te binden.
En maakt mij eigenlijk niet uit waarmee.
Super mooi van kleur en net wat je zegt als hij straks ingedroogd is eucalyptus nog steeds mooi.

Lieve groetjes Noriko
norikoskaarten.blogspot.com